Monday, March 22, 2010

PERJUANGAN ISLAM DI KELANTAN

ADAKAH SAMA ORANG BERAKAL DGN TIDAK BERAKAL?

Mengingat kepada sahabat Tun Sheikh bernama Khairudin yang menghubungi Tun Sheikh yang sedang seronok bersantai bersama keluarga di Kawasan Rekreasi Hutan Simpan Ulu Langat Selangor pada hari Sabtu 20 Mac 2010 telah mengimbas ingatan Tun Sheikh di zaman kemuncak reformasi terutama pada tahun 1998 hingga 2000.Pada tahun-tahun berikutnya dia banyak memberi maklumat dalaman dan saranan agar Tun Sheikh aktif melapor dan menulis. Dia saran Tun Sheikh membuat homepage sendiri tetapi ketika itu banyak memerlukan belanja dan keselamatan pula tidak terjamin. Ketika itu tidak kira samada pemberita atau penulis atau pemilik laman web UMNO atau Pembangkang mahupun bebas, akan diganggu oleh pihak berkuasa melalui pasukan SB jika tulisan tidak memihak kepada kerajaan. Tun Mahathir pernah digelar sebagai Mahazalim dan Mahafiraun. Diatas semangat yang ditunjukkan Khairudin, walau seperti desperado yang kecewa, Tun Sheikh telah membuat sub-blog di blog Tun Sheikh ini dan yang terbaru ialah Irama Kehidupan dan Minda Politik ini.

Sebentar tadi sahabat lama berketurunan Syed bernama Syed Umar b.Syed Yusof pula menghubungi Tun Sheikh bertanyakan khabar.Dengan Khairudin, Tun Sheikh teringat dan terilham mengenai pergolakan politik UMNO khususnya dan diikuti Parti Keadilan. Syed Umar pula telah mengingatkan Tun Sheikh terhadap pembawaan diri dan keluarganya yang telah diresap budaya Melayu meskipun mereka masih menjaga budaya penjodohan keluarga di mana Syed mesti berkahwin dengan Sharifah atau sekurang-kurangnya yang ada title di depan nama seperti Tengku, Engku, Wan, Nik, Megat, Raja dan sebagainya.

Di zaman persekolahan hingga di tahun-tahun awal perkahwinan Tun Sheikh dan Syed, masih berbincang dan bertukar-tukar fikiran mengenai budaya perjodohan di kalangan keluarga syed-syed.Syed Umar berfikiran terbuka dan dia membuktikan bahawa dia memecah tradisi keluarganya dengan berkahwin dengan gadis Melayu. Gadis Melayu itu adalah juga kawan Tun Sheikh dan mempunyai hubungan tali persaudaraan dengan isteri Tun Sheikh. Selepas dia berbuat demikian, adik-adiknya pula turut memecah tradisi keluarganya.

Dua sahabat lama ini telah mengadun kenangan dan mengilhamkan Tun Sheikh mengenai politik Islam di Malaysia. Satu dari sudut seorang Melayu totok dan satu lagi oleh seorang berdarah Arab. Syed Umar masih berwajah arab asli hingga para sahabat handai pernah memanggilnya Arab saja atau Unta.Ironinya, meskipun dia terpengaruh dengan adat dan kebudayaan Melayu, dia masih menilai tinggi perjuangan dan fahaman Islam di Kelantan kerana menganggapnya tidak serupa dengan Islam yang diuar-uarkan Melayu UMNO.

Syed Umar hampir seperti orang yang taksub kepada pergerakan Islam di Kelantan tetapi oleh kerana dia tinggal di Johor dan menjadi Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan di Serom Muar, maka dengan tersendirinya kita dapat membayangkan dilema yang dihadapinya. Bagi Syed Umar pendekatan pendidikan dan fahaman politik Kelantan adalah lebih bersandarkan dasar Islam meskipun tidak begitu terserlah kearabannya. Dia bersetuju bahawa Islam itu bukanlah milik oranag Arab tetapi adalah sebagai suatu rahmat kurniaan Tuhan kepada manusia yang berpegang kepadanya.

Bagi beliau, Islam diamalkan berdasarkan petunjuk dan ilmu Islam itu sendiri. Hal ini mengingatkan Tun Sheikh terhadap Khairudin yang keluar meninggalkan PAS kerana tertekan dengan rasa keinsafan dan kejahilannya terhadap agama. Khairudin telah menyumbang bakti kepada Parti Keadilan kerana beranggapan diasaskan oleh pejuang Islam Moden yang berwawasan dan berjaya menubuhkan dan menghidupkan pergerakan belia Islam yang dikenali sebagai ABIM. Disamping itu, pada hakikatnya adalah faktor tolakan cita-cita dan impiannya untuk mendapat jawatan yang bergaji lumayan yang hampir saja beliau menggarapnya ketika berada di dalam UMNO.

Di benak Tun Sheikh, tergambar pula pelbagai ilusi bahawa sebenarnya kita semua yang mengaku Islam sedang diduga dengan dugaan yang besar dari Allah dalam pakej kehidupan kita. Ini adalah kerana sudah pasti, kita akan ditanya dan dipertanggongjawabkan bagaimana kita menghabiskan usia kita yang sedikit ini di bumi Allah. Allah telah menjamin kebahagian sementara di dunia dan kebahagiaan kekal di akhirat jika kita mengikut petunjuk yang di kurniakan kepada kita. Lebih-lebih lagi dalam sumbangan dan pandangan kita mahupun amalan seharian kita. Adakah kita berlapang dada membantu merealisasikan perundangan Allah yang menjamin keselamatan kita di duniaNya ini??

Semacam terasa oleh Tun Sheikh bahawa di dalam kubur nanti kita akan ditanya.... Apakah sumbangan dan pertolongan kita terhadap pejuang-pejuang agama Allah khususnya di Kelantan yang berdakwah terus tanpa meminta upah. Yang mengaku menggunakan petunjuk Allah sebagai panduan berupa Quran dan Hadis? Dan pada masa yang sama kita melihat mereka yang mengaku pejuang dan berjuang kerana agama Allah itu dalam keadaan yang begitu daif dalam segala bidang. Terutama dalam soal ekonomi yang telah terbukti sebagai modal dan mekanisma untuk menggerak pelbagai keperluan kehidupan.

Mereka begitu daif dan naif. Dan pada waktu yang sama kita sedang berada dalam kemewahan dan bergembira dengan kuasa dan kemakmuran yang kita ada. Bedanya kita hanya berada di luar Kelantan atau di luar fahaman mereka. Mereka mendakawa mereka serupa kita dalam hal agama iaitu Islam dan kita pula memang tidak menafikannya. Siapa yang betul dan siapakah yang lurus jalannya?? Kita atau mereka? Kalau mereka, mengapa mereka begitu lemban dan kelihatan ketingalan dalam serba-serbi di belakang? Dan jika kita yang berada di jalan yang lurus memandangkan kita mempunyai kuasa politik dan kuasa ekonomi yang begitu kukuh dan maju kedepan ini, adakah kita dalam landasan yang betul sebagaimana pentunjuk Allah?

Tun Sheikh terimijinasi ini semua apabila mengenang tampang Arab sahabat Tun Sheikh itu. Terbayang Tun Sheikh semasa agama Islam bertapak di bumi Arab, Islam begitu naif dan daif.Tiada apa-apa modal pun kecuali keimanan yang mantap. Lebih menyedihkan apabila Rasullullah dimusuhi oleh keluarga baginda sendiri dan hanya orang yang miskin yang berminat mengikuti dakwah baginda.

Terpana fikiran Tun Sheikh apabila membandingkan dengan suasana di Kelantan yang miskin dan orang-orang kaya mereka seperti buat hal sendiri sahaja. Lebih teruja jika kita dipampangkan bahawa di Kelantan banyak orang yang berhati liat dan jahat atau samseng dan gedebeh. Serupa benar macam suasana Mekah di awal penyebaran Islam.

Akhir sekali seolah-olah malaikat penyiksa dalam kubur telah pun bertanya pada jiwa Tun Sheikh bahawa Allah telah wujudkan pejuang agamaNya di Kelantan yang daif dan naif sebagai menduga seluruh manusia Malaysia yang mewah pada masa dan tempat dalam pakej kehidupan kita ini.Tiada alasan lagi bagi kita yang buat-buat tidak nampak ketika ini atau hanya pandang mereka dengan sebelah mata saja. Apalah yang boleh kita jawab...? Apalah yang kita telah sumbangkan? Bertambah dengki mungkin ada... mengapa bebalnya kita? Bebal dan gedebeh lebih gedebeh dari orang Kelantan sendiri......Maka tidaklah sama orang yang berakal dengan orang yang tidak berakal....atau memang tidak sama orang yang diberi petunjuk dengan orang yang sesat. Dan bertambah parah jika sesat bukan kerana kejahilan tetapi sesat kerana mengutamakan nafsu yang jahat dan dengki.......

Astarfirullah...astarfirullah.....astarfirullahhhhhhhh.....berilah aku petunjukMU ya Allah.......

Oleh Tun Sheikh

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Minda Politik
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere