Friday, January 27, 2012

Antara Wajah Tokoh-Tokoh PAS dan UMNO

Antara Wajah Tokoh-Tokoh PAS dan UMNO

Ambil sahaja gambar atau foto potret terbaik semua YB PAS dan semua YB UMNO kemudian disusun di satu sudut dan renung-renungkanlah. Anda akan mendapati suara hati anda bercerita atau setidak-tidaknya berkata-kata. Sama ada benar atau anda yakin, itu adalah terpulang kepada hakim akal anda. Ini bukan spekulasi Tun Sheikh tetapi setidak-tidaknya Tun Sheikh dengan jujur memberi komen terhadap suara hati Tun Sheikh sendiri. Tun Sheikh dapat merumuskan bahawa 80% wajah tokoh-tokoh UMNO baik-baik belaka dan mempunyai tanpan yang bergaya, kacak dan cantik serta bersih airmuka mereka. Berbanding dengan YB PAS, 80% wajah mereka adalah wajah-wajah kampong yang sering menjadi lelucon kepada kepimpinan UMNO sehingga dalam akal budi kebanyakan pemimpin UMNO bahawa kepimpinan PAS memang tidak berwibawa. Orang moden kata wajah mereka tidak nampak cerdik.

Kalau dinilai dengan ilmu kemanusiaan memang begitulah hasil keputusannya bahawa tampang yang jelek tidak menampakkan keyakinan diri. Tentu sekali pemimpin UMNO telah menang satu point dari segi penampilan wajah. Ini belum lagi dikira dari segi penampilan pakaian dan gaya berjalan dan gaya pertuturan dan harta benda. UMNO pula sudah lengkap dengan segala persediaan termasuk memiliki penasihat professional bertaraf antarabangsa. Mereka menggunakan duit rakyat untuk menaiktaraf diri mereka sehingga mereka terlupa bahawa pemikiran mereka sudah dipengaruhi atau telah ditawan oleh penasihat antarabangsa mereka.

Kalau dirujuk kepada tokoh PAS pula, mereka berasa bersyukur dan redha dengan wajah dan tampang yang dikurniakan oleh Tuhan kepada mereka. Mereka tidak menghina seseorang insan yang berwajah hodoh tetapi melihat akhlak mereka. Jika mengikut atau dengan perkataan lain sesuai dengan sunah atau alim dengan syariat maka mereka memuji kebesaran Allah Swt dan jika hodoh mereka menunjukkan simpati dengan iringan doa sebagaimana tuntunan akhlak orang yang beragama. Kepada yang kacak dan cantik tetapi berakkhlak buruk dan jahat mereka tidak segan silu menegur mereka dengan keras jika cara yang berhemah tidak dipedulikan. Itulah panduan dan kayu ukur yang mereka pakai. Maka itulah sebabnya di sana sini kita mendengar kebanyakan mereka menggunakan perkataan yang keras seperti memaki-hamun. Jika kita tidak faham erti berhemah sudah tentu kita percaya dan menyebelahi kumpulan orang yang menganggap mereka sesat kerana berlatar belakang agama tetapi tidak berbudi bahasa. Tambah pula disekeliling kita gema propaganda dan retorik UMNO begitu berpengaruh. Maka sudah tentu secara sedar atau tidak kita pun menjadi UMNO atau bersetuju dengan mereka.

Bagi Tun Sheikh pula apabila dibelek-belek gambar atau foto pemimpin PAS, terasa seperti kelihatan atau tergambar bahawa mereka memiliki jiwa yang besar. Airmuka yang keruh kerana sering diperlekeh tetapi ketegapan mereka berdiri di atas prinsip agama yang tidak mudah diubah-ubah menunjukkan betapa kuatnya mereka memegang amanah Allah. Tidak seperti UMNO yang sering mencipta peraturan dan mengubah perundangan tetapi dapat ditukar-tukar mengikut selera dan kesesuaian serta menggunakan kuasa penolakan apabila terkena di batang hidung sendiri. Ini adalah salah satu tanda dan merupakan ciri penyelewengan yang terpapar di wajah mereka.

Bercakap mengenai buah fikiran atau pandangan pula, nampaknya pemimpin UMNO sekata mengikut kehendak ketua atau tokoh pimpinan atasan mereka. Mereka tidak bebas atau tidak dapat membantah meskipun kepada perkara yang kecil dan mudah yang tidak benar. Jika hitam dikata putih dan diarah mengatakan putih maka mereka akan menuruti arahan atasan. Hal ini menjadikan mereka seperti pemimpin dungu yang tidak patut kita angkat ke depan kerana mereka tidak cerdik. Dan apabila disiasat kita akan mendapati bahawa mereka dicucuk hidung dalam keadaan terpasa tetapi suka asalkan kedudukan dan nikmat dunia yang didapati berterusan. Jauh daripada itu, mereka adalah pemimpin berperangai badut yang berjiwa kecil dan kerdil.

Apabila kita menjadi hakim tidak rasmi dalam perdebatan mengenai sesuatu isu, kita akan dapati pemimpin PAS begitu berani dan lantang. Hujah mereka bernilai global dan universal berbanding pemimpin UMNO yang bungkam kecuali dengan alasan dan hujah kampungan. Apabila kita menyelidik mengapa pemimpin PAS agak jauh ke depan, kita akan dapati bahawa sumber pegangan dan panduan mereka adalah Al Quran dan Sunah. Mereka bijak dan terpelajar menyelaraskan keadaan semasa dengan sumber rujuk yang telah ada, tepat dan sesuai untuk manusia. Pemimpin UMNO seolah-olah mengetahui tentang ini tetapi tidak berani bersuara kerana khuathir keistimewaan dan nikmat menjadi YB UMNO akan ditarik pemimpin atasan.

Akhir sekali ingin Tun Sheikh rumuskan agar kita jangan terpengaruh dengan wang ringgit dan ketampanan seseorang tokoh atau ketua. Apabila mereka curang dan menyeleweng dan tidak berani mengatakan benar kepada yang benar maka mereka perlulah ditukar ganti. Tetapi jika kita mendapati seseorang tokoh atau ketua itu adalah seorang yang bertakwa kepada Allah yang mencipta kita dan dunia ini maka hendaklah kita dengar dan patuhi.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

Putrajaya 22.12.2012

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Minda Politik
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere