Sunday, September 19, 2010

Anwar Dan Ibrahim Bukan Pemimpin Tulen

Anwar And Ibrahim… Are Fake Leaders
Anwar Dan Ibrahim Bukan Pemimpin Tulen

Selamat Hari Raya 2010 dan Maaf Zahir Batin. Seminggu sebelum raya, Tun Sheikh berkesempatan menemubual Dato’ Seri Utama Dr Rais Yatim yang bertanggong jawab untuk menerang-nerang dan memperjelaskan sesuatu isu, polimik, propaganda mahupun gimik kerajaan dan sebagainya yang dipikulkan ke bahunya. Bagi Tun Sheikh, beliau memang seorang pemimpin yang berpandangan luas, jauh dan ada nilai global. Sayangnya, ketulusan dan kesayangan beliau terhadap adat resam Melayu terutamanya terhadap adat pepatih yang diamalkan di negeri asal beliau sangat tebal menyebabkan beliau terhijab daripada ilmu syariah mahupun ilmu hukum agama Islam.

Beliau sebenarnya adalah seorang yang boleh dikatakan sangat lurus sehingga pernah diperdaya ketika berlaku pergolakan politik antara team A dengan team B sehingga terlahirnya Parti Semangat 46 dan UMNO Baru. Beliau tidak menyesal tetapi secara terbuka mengaku kesilapannya dahulu. Walau bagaimana pun beliau juga mengakui bahawa beliau juga mendapat faedah dari segi pengalaman dan kematangan pemikiran dalam politik tanah air.

Apabila ditanya terhadap isu-isu yang agak sensitif, pertamanya beliau mengingatkan bahawa isu sensitif kena hati-hati supaya tiada pihak yang tersinggung hingga merugikan bangsa dan negara. Namun beliau tetap menjawabnya dengan tidak menyandarkannya kepada pandapat atau pandangan orang lain kecuali sebagai pendapat peribadi beliau sendiri. Ini membuktikan bahawa beliau memang seorang atau setidak-tidaknya memiliki ciri-ciri kepimpinan yang ikhlas dan tulin.Beliau mempunyai jati diri yang positif untuk memajukan pemikiran bangsanya. Beliau sangat bertanggongjawab dan tidak takut berhujah mengikut buah fikirannya sendiri dan berani bertanggongjawab ke atasnya.

Apabila disentuh apakah beliau pernah bercita-cita untuk menjadi Perdana Menteri. Beliau secara spontan menjawab bahawa beliau tidak pernah mimpikan jawatan itu. Apa yang sangat penting bagi beliau adalah untuk memberi sesuatu yang terbaik kepada rakyat tidak kira jawatan apa yang diamanahkan kepada beliau, beliau akan berusaha keras dan berfikir mencari idea dan jalan tindakan supaya sesuatu yang bermanfaat sampai kepada rakyat. Beliau tidak gairah dengan jawatan Perdana Menteri kerana beliau telah berpengalaman lama dan telah berkhidmat kepada banyak Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

Tun Sheikh menanyakan tentang tenggongjawab yang dipikulkan kepadanya terlalu banyak sehingga boleh dibahagikan kepada 3 potfolio menteri yang penting. Beliau mengakuinya dan tidak berasa terbeban secara tidak adil kerana beliau memang seorang yang suka dan berminat untuk bekerja jadi hal itu bukanlah masalah bagi beliau. Yang menjadi masalah bagi beliau ialah apabila semakin hari semakin tipis minat dan sayang oleh generasi muda terhadap adat resam dan budaya Melayu. Beliau menganggap dirinya sebagai pejuang Melayu tulen yang memiliki jati diri yang terhasil dari adat dan nounsa Melayu itu sendiri.

Apabila ditanya mengenai masa depan politiknya sama ada ingin terus berkhidmat dan menyumbang bakti, beliau berkata hal itu adalah bergantung kepada kesihatan dirinya. Jika sihat dan dipilih atau dikehendaki rakyat maka beliau akan berusaha memberi perkhidmatan terbaik. Tetapi jika mengikut kehendak hatinya, beliau bukanlah tokoh yang mencita-citakan pangkat dan jawatan. Bagi beliau, tanggongjawab sebagai Menteri telah menjadi routin kepada beliau dan tidak gairah untuk merebut-rebut atau mencari fasal pada ketika tampok kepimpinan atau rakyat telah tidak mahu lagi perkhidmatannya.

Apabila disimpulkan adakah penggal ini merupakan penggal terakhir beliau memberi perkhidmatan selaku menteri. Beliau tidak mengiakan dan tidak menafikan sebaliknya sekali lagi menegaskan jika beliau tidak diperlukan lagi oleh pucuk pimpinan dan rakyat maka beliau tidak akan berusaha untuk mendapatkan jawatan itu. Maksudnya beliau akan berundur dengan senang hati. Dan jika beliau ditunjuk atau dilantik oleh pucuk pimpinan dan rakyat tetapi pada masa yang sama kesihatannya tidak mengizinkan maka ketika itu beliau juga akan mengundurkan diri.

Mengenai masa depan UMNO pula beliau tetap yakin bahawa masa depan UMNO sangat cerah. Apa yang dikhuatiri ialah perjuangan yang tidak kolektif kerana masing-masing ingin menunjukkan kehebatan diri dan kepentingan diri sehingga mengabai kepentingan rakyat. Ini ditimbulkan kerana telah terdapat tunas-tunasnya ketika ini kerana banyak menteri tidak mahu mengorbankan sedikit waktu dan pemikiran untuk melihat dan memikirkan apakah yang diharap oleh rakyat.

Menyentuh terhadap parti PAS, beliau seperti tokoh-tokoh UMNO lain menganggap PAS tidak akan berjaya mencapai prinsipnya kerana negara ini berbilang kaum. PAS pula dilihat seolah-olah sebuah parti yang berterusan memperalatkan agama untuk kepentingan politik mereka. PAS adalah sebuah parti yang gagal menunjukkan contoh pengamalan Islam yang tulen. PAS adalah juga parti rasis iaitu Parti Melayu seperti UMNO yang berselindung disebalik agama.

Apabila ditanya mengenai perjuangan Anwar Ibrahim dan Ibrahim Ali terhadap kepentingan Melayu, beliau berkata mereka adalah fake leaders. Beliau sangat berharap agar orang Melayu jangan tertipu tetapi UMNO juga berhadapan masalah yang besar kerana dalam UMNO juga banyak terdapat fake leaders. Jadi bagaimana caranya untuk mengekalkan keselamatan dan keharmonian memandangkan perkembangan politik tanah air semakin hari semakin hangat. Beliau termenung seketika dan berkata kita mesti jujur dan saling faham memahami di antara satu sama lain tidak kira kita berlainan bangsa atau kepercayaan agama. Bila Tun Sheikh kata bukankah itu ada pengajaran dalam Islam. Beliau berkata harap-harap semua orang Melayu dan bukan Melayu memahami Islam sebenar yang bersih dari pengaruh UMNO mahupun PAS……..

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Minda Politik
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere